اینترنت شدیدا روشهای به اشتراک گذاری اطلاعات را تغییر داده است، و تاثیر بسزایی هم بر بازاریابی گذاشته است. در طی چند سال گذشته، گرایش بیشتری نسبت به شیوه های درون گرا وجود داشته، در حالیکه بسیاری از شیوه های برون گرا در عمل به تاریخ پیوسته اند. کسب و کارهای بیشتری بجای نشر و گسترش تبلیغات در محتوای خارجی، موفقیت را در نشر و پخش محتوای دست اول می یابند، چرا که این شیوه ها مزایای بیشتری را برای آنها به ارمغان می آورد، که از جمله این مزایا می توان به برندینگ و رشد مخاطب اشاره کرد.

با در نظر داشتن این روندها اجازه دهید به پیش بینی هایی در رابطه با روند های برتر مورد استفاده در بازاریابی آنلاین در سال ۲۰۱۴ هم نگاهی داشته باشیم:

۱- بازاریابی محتوا از همیشه بزرگتر و با اهمیت تر خواهد شد.

یکی از روشهای اصلی که شرکتها توسط آن در حال نشان دادن و ثابت کردن قدرت خود و جذب اعتماد بیشتر مصرف کننده هستند، ایجاد محتوای با ارزش از طریق کانالهای ارتباطی متعدد و البته بطور پیوسته می باشد. بطور کلی این موضوع شامل اطلاعات مرتبط با صنعت می شود که برای مخاطب ایجاد دانش در رابطه با آن صنعت و یا احیانا سرگرمی می کند. این شیوه به شرکت مربوطه اجازه می دهد تا بطور پیوسته با جمعیت مخاطبین خود در تماس بوده و ارتباطی بر اساس وفاداری را با آنها ایجاد کند. بر اساس گفته های موسسه بازاریابی محتوایی، برترین استراتژی های بازاریابی محتوایی بین شرکتها شامل رسانه های اجتماعی، درج مقالات در وبسایتهای تجاری، روزنامه های الکترونیک، مطالعات موردی، و انتشار ویدئوها و مقالات در دیگر وبسایت ها می شود.marketing

با استفاده از یک یا تعداد بیشتری از این کانالهای ارتباطی، کسب و کارها قادر خواهند بود تا در صنعت مربوطه برای خود اعتباری کسب کنند. این روند بیان می دارد که از این پس بازاریابی با هدف جوامع گسترده از طریق روشهایی از قبیل تبلیغات تلویزیونی و رادیویی به مرور کم اثرتر از گذشته می شود. به جای آن، بهتر است از طریق ایجاد محتوای با ارزش که بین تولید کننده و مخاطب ایجاد تعامل می کند و برای گروهی خاص از مخاطبین تهیه شده است، بر بازاریابی درونگرا تمرکز کنیم.

۲- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی به تنوع بیشتری نیاز خواهد  داشت

چند سال پیش کسب و کارهای مختلف تنها محدود به شبکه های اجتماعی بودند که خود در قالب کمپین های بازاریابی خود ایجاد می کردند، و همچنین نمونه سایتهای اجتماعی بزرگی مانند فیسوک، توئیتر و لینکداین. و اما حالا اینگونه به نظر می رسد که شبکه های اجتماعی مختلف هر از گاهی بوجود می آیند. در حالی که برخی از آنها هرگز موفق نمی شوند تا روی پای خود بایستند، اما برخی دیگر از آنها از قبیل پینترست، گوگل+، تامبلر و اینستاگرام به محبوبیت رسیده و انبوهی از انتخاب ها را برای کسب و کارها ایجاد کرده اند که به آنها اجازه می دهند تا محتوایی را در اشکال مختلف رسانه ها تولید کنند و مخاطبین خود را در سطح کانالهای ارتباطی بیش از پیش گسترش دهند.

در نتیجه متنوع ساختن و تجربه کردن این روند با چندین شبکه با هدف دسترسی داشتن به تعداد حداکثری از مشتریان به موضوعی عادی برای کسب و کارها تبدیل شده است. از آنجاییکه این تنوع اغلب باعث ساخته شدن ارزش برند بخاطر آسان تر شدن تشخیص آن توسط مخاطبین می شود، به نظر مفید بودن آن برای تعدادی از کسب و کارها ثابت شده است.

۳- قدرت از آنِ محتوای تصویر محور خواهد بود.

از آنجاییکه مصرف کنندگان با تعداد بیشتری از تبلیغات بصورت پیوسته روبرو می شوند، تولید محتوا به گونه ای که از قابلیت درک و فهمیده شدن سریعتر و راحتر برخوردار باشد، بسیار اهمیت پیدا می کند. اگر نگاهی داشته باشید بر شبکه های اجتماعی که پیش از این از آنها نام بردم و گفتم که در حال رشد هستند، متوجه می شوید که سه مورد از آنها خصوصیتی مشترک دارند . . . آنها تاکیدی بر استفاده از تصویر دارند. حرکت سریع بازفید و پینترست به سوی موفقیت گواه و نشانی برای قدرت و توان بالقوه محتوای تصویر محور است.

پستهای موفق ارسال شده در وبلاگها هم که از تعداد بالای اشتراک در شبکه های اجتماعی برخوردار شده اند نیز یک خصوصیت مشترک دارند: آنها از چاشنی تصاویری برخوردار هستند که درجای مناسب قرار گرفته و در نتیجه قادر به شکستن یکپارچگی محتوا و تاکید داشتن بر برخی موارد بخصوص می باشند. نمونه دیگر استفاده از داده نما یا اینفورگرافیک است، که تصاویر را با مقدار حداقلی از متن برای توضیح دادن یک مطلب ترکیب می کند و اطلاعات آماری و یا اطلاعات خام حاصل از تحقیقات را ارائه می کند.

در حالیکه من شک دارم که محتوای کاملا متن محور سنتی آیا برای همیشه از دور خارج خواهد شد یا نه، تقریبا واضح است که استفاده از تصاویر برای یک کمپین بازاریابی سودمند می باشد.

۴- هر قدر کمتر باشد تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت

یک روند قابل توجه حرکت واضح و روشن در تمایلات مصرف کننده به طرف پیام های بازاریابی کوتاه و ساده بجای پیام های طولانی، بلند و با جزئیات فراوان است. زمانی که شما به برخی از برندهای مطرح در دنیا از قبیل اپل و گوگل نگاه می کنید، متوجه می شوید که آنها به روشنی سادگی را ارج می نهند. قسمت عمده جذابیت پینترست بخار ظاهر زیبا، ساده و مینیمالیستی آن است.

با وجود تعدادی از مصرف کنندگان که از حجم زیاد و پیوسته اطلاعات و تبلیغات با فریاد “به من نگاه کن” آنها خسته شده اند؛ تعدادی از بازارایابان خلاق به جهت مخالف این روند حرکت کرده اند. در حال حاضر آنها در حال تلاش برای کاهش پیام های تبلیغاتی کمپین های خود و جلوگیری از غرق شدن مصرف کنندگان در هیاهوی تبلیغاتی هستند.

شاید مقاله مجله فوربز این مطلب را به بهترین نحو بیان کند که: “احساسی وجود دارد با این مضمون که از ارتباطات بیش از اندازه زندگی فوق العاده دیجیتالی شده امروزی ما گرفته تا اطلاعات فوق العاده زیاد و پیچیده ای که هر روزه با آنها سر کار داریم، دیگر راهی برای ادامه دادن با این سرعت وجود ندارد. در نتیجه، تقریبا می توان گفت که سال ۲۰۱۳ سالی است که در آن موفق ترین استراتژی های بازاریابی آنهایی خواهند بود که نه تنها در ساختار خود بسیار ساده هستند بلکه ترویج کننده آن دسته از خدمات و کالاهایی هستند که زندگی روزمره انسان را ساده تر می کنند، یا حتی تجربه مشتری از آنها را.”

۵- محتوای مناسب برای گوشیهای موبایل لازم و ضروری خواهد شد

mobile-devices-marketing

بدلیل کاربری گسترده و در حال افزایش گوشیها و تبلتهای هوشمند، تولید محتوایی که دسترسی به آن از طریق این دستگاه ها امکان پذیر باشد برای کسب و کارهای مختلف لازم و ضروری می باشد. بر اساس اطلاعاتی که از طریق مجله فوربز منتشر شده است، “۸۷% از وسایلی که برای ارتباط با اینترنت در سال ۲۰۱۷ فروخته می شود را گوشیهای هوشمند و تبلت ها تشکیل می دهند.” اگر که شما در حال ایجاد وبسایت مخصوص کاربران موبایل هستید، و یا اینکه طراحی سایت شما به گونه ای است که مناسب برای اکثر وسایل می باشد، این را بدانید که فراهم آوردن تجربه خوشایند برای بازدید کنندگانی که از طریق گوشیهای موبایل به سراغ سایت شما می آیند بسیار اهمیت دارد.

در غیر این صورت، از دست دادن مشتریان به نفع رقبایی که پیشتر، از این روند طبعیت کرده اند، امری آسان و بدیهی است. همانطور که این حرکت و تغییر از لپ تاپ ها و کامپیوترهای رومیزی قدیمی به سمت موبایل ها در جریان است، کسب و کارهایی که با آن همراه نمی شوند، از آن لطمه خواهند خورد.

۶- هدف گیری مجدد تبلیغات باعث افزایش اثربخشی خواهد شد

این یکی از استراتژی های بازاریابی است که اخیرا به آن توجه زیادی شده است. بطور خلاصه در این روند از کوکی های مرورگرها برای دنبال کردن وبسایتهایی که کاربران از آنها بازدید می کنند استفاده می شود. زمانی که آنها یک سایت بخصوص را ترک میکنند، محصولات یا خدماتی که آنها مشاهده کرده اند، دوباره در قالب آگهی در دیگر وبسایت ها برای آنها نمایش داده می شود.

تقریبا دلیل تاثیر بسیار زیاد این تکنیک مشخص است. با وجود تنها دو درصد از نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری در بازدید اول، هدفگیری مجدد مشتری از طریق یادآوری محصولات و خدماتی که آنها قبلا بازدید کرده اند این نرخ تبدیل را بالا می برد. این امر باعث می شود تا همیشه آن محصول یا برند مربوطه درذهن مصرف کننده باقی بماند. در این رابطه حتی مطالعات روانشناسی وجود دارد که بیان می دارد آن روبرو شدن ساده مشتری با نام برند و لوگو ایجاد آشنایی و تقابلی می کند که خود ایجاد اعتماد کرده و احتمال خرید مشتری را بالا می برد.

حتی اگر خریدی یکباره هم صورت نگیرد، این تکنیک تاثیر خود را در دراز مدت خواهد داشت. بدلیل موفقیتی که بسیاری از بازاریابان با این روش داشته اند، احتمال زیادی وجود دارد تا این روش در سال ۲۰۱۴ همه گیر و مرسوم شود.

۷- سئو و سیگنال های اجتماعی حتی از این هم بیشتر به هم ارتباط پیدا می کنند

با وجود آنکه سیگنالهای اجتماعی هنوز وزنی برابر با لینکهای درونگرا که پیش از این مرسوم بود ندارند، اما این موضوع که امروزه آنها نقشی مهم در رتبه بندی جستجوی ارگانیک بازی می کنند، غیر قابل انکار است. به هر حال، یکی از سه ستون اصلی سئو می باشند. از آنجاییکه هدف گوگل و دیگر موتورهای جستجو فراهم آوردن مرتبط ترین محتوا و با بالاترین کیفیت برای بازدید کننده می باشد، این اهمیت داشتن تعداد لینکهای اشتراک گذاری که یک مطلب، مقاله، محصول یا صفحه دریافت می کند، منطقی به نظر می رسد.

هر قدر تعداد بیشتری از افراد اقدام به اشتراک گذاری یک محتوی بکنند، نشان از کیفیت بالاتر آن داشته و بنابراین جایگاه و مرتبه بالاتری در بین نتایج جستجو خواهد داشت. اینکه رتبه های بالاتر در نتایج موتورهای جستجو اغلب متمایل به داشتن اشتراک بیشتر در شبکه های اجتماعی هستند، در حالیکه آنهایی که رتبه کمتر دارند از اشتراک کمتری هم برخوردار هستند، به هیچ وجه موضوعی اتفاقی نیست.

علاوه بر این اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی برای بازدید کنندگانی که وارد یک صفحه می شوند هم نشانه تایید و کیفیت می باشد. اگر آنها ببینند که محتوایی صدها و یا هزاران اشتراک گذاری دارد، احتمال دارد که آن مطلب موضوع با ارزشی داشته باشد. این دلیل همان موضوع است که امروزه اکثر کسب و کارها در حال نصب پلاگین های اشتراک گذاری محتوی در شبکه های اجتماعی هستند و بازدید کنندگان خودشان را به اشتراک گذاری محتوی خودشان تشویق می کنند.

در حالیکه نمی توان بدرستی پیشبینی کرد که الگوریتم ها در آینده چگونه تغییر می کنند، اما برابر شدن و یا حتی برتری گرفتن ارزش اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی نسبت به لینکهای درون گرا در سال ۲۰۱۴ از شانس معقولی برخوردار است.